Linnea Wedelin - Arrangemangsledarträff 2020 10

Så här använder du VoteIT 

Stämman äger rum helt digitalt via systemet VoteIT. Adressen till mötet i VoteIT är https://scout.voteit.se/scouternas-stamma-2020/ den går också att hitta på https://scout.voteit.se

Observera att systemet inte fungerar i Internet Explorer, använd därför en annan webbläsare såsom Microsoft Edge, Mozilla firefox eller Google Chrome.

Påverkanstorget öppnar måndagen den 9 november kl.08.00 i VoteIT. Du kan redan då börja diskutera stämmans handlingar och förslag.

Stämman öppnar lördagen den 21 november kl. 10.00 med en öppningsceremoni i zoom och avslutas söndagen den 29 november med avslutningsceremoni kl.16.00.

Här hittar du hela schemat för när olika de olika punkterna i dagordningen behandlas och när du ska rösta >>

Här nedan finns en instruktion för hur du registrerar dig och loggar in i VoteIT och hur du deltar i mötet och röstar.

 

Registrera konto och logga in

För att kunna logga in i systemet VoteIT och få tillgång till stämman behöver du ett konto.

Registrera ditt konto

Registrera ditt konto på scout.voteit.se genom att klicka på ”Registrera” höst upp till höger i menyn. Du får ett bekräftelsemail skickat till din angivna e-postadress med en länk som aktiverar ditt konto.

Inloggning

Om du redan har ett konto på VoteIT loggar du in genom att klicka på ”Logga in” höst upp till höger i menyn på sidan: https://scout.voteit.se/scouternas-stamma-2020/. Du kan antingen logga in med ditt användarnamn eller med din e-postadress.

Deltagarnummer

Första gången du loggar in på mötet får du upp en fråga om ”Accesskod för deltagarnummer”, om du är ombud får du koden i Scoutnet när du har gjort din anmälan. Om du inte ska vara ombud klicka på ”Begär tillträde” – den blå knappen under fältet för deltagarnummer – utan att fylla i något i rutan.

Lägga till deltagarnummer i efterhand

Om du missat att lägga in koden eller först i efterhand fått veta att du ska vara ombud så lägg till koden så här:

  • Logga in på mötet via länken ovan.
  • Klicka på ditt användarnamn högst upp till höger
  • Klicka på ”Registrera deltagarnummer”
  • Skriv in accesskoden
  • Klicka på spara

Användarnamn

För att skapa så mycket transparens och tydlighet som möjligt ska du använda “förnamn-efternamn” som användarnamn. Använd inte en synonym eller smeknamn som användarnamn. Om flera deltagare har samma förnamn och efternamn, går det bra att även lägga till mellannamn eller en siffra efter efternamnet.

 

Under mötet

Dagordning

Dagordningen beskriver vilka punkter som ska behandlas på stämman. När det är live-sändningar kan du både följa dem under respektive dagordningspunkt, men också direkt när du kommer in i mötet.

Alla dagordningspunkter ligger antingen som Pågående, Kommande eller Avslutad. En dagordningspunkt ligger som pågående bara under tiden som vi behandlar den. Du kan lägga förslag och diskutera i alla dagordningspunkter som är pågående. Allt som ligger som avslutat/kommande är låst för nya förslag och diskussion.

Hur du deltar

Diskutera

Det är öppet för alla deltagare på stämman att diskutera de dagordningspunkter som finns.

Lägga förslag

Ombud, distriktsstyrelse, revisorer och valberedningen har rätt att lägga förslag (tidigare kallat yrkanderätt). Nya förslag måste ha direkt anknytning till den aktuella dagordningspunkten. Du kan föreslå ändringar på lagda förslag genom att klicka på hashtaggen (#) för förslaget. Tänk på att formulera tydliga att-satser. Om du vill ha med ett argument för ditt förslag så lägger du det som ett diskussionsinlägg.

Hashtaggar (#)

Alla förslag får en hashtag. Genom att klicka på hashtagen får du upp bara det som rör just det förslaget, både diskussionsinlägg och förslag. På samma sätt kan du klicka på dina egna inlägg och din egna hashtag för att se alla dina förslag och inlägg.

Omröstningar

Omröstningar läggs upp av mötesordförande. För att kunna rösta måste du vara inloggad i systemet någon gång under den tid som respektive omröstning pågår. Du kan se alla tider i schemat för stämman.

Reservationer

Du kan reservera dig mot ett beslut genom att lägga in “#reservation” i diskussionsinlägget på den punkt du vill reservera dig mot. Skriv gärna anledningen varför du vill reservera dig.